Noten persen

Gezondheid en gebruik

Gezondheid

Walnotenolie bevat de gezonde omega 3 en 6 vetzuren.  De omega vetzuren spelen een heel belangrijke rol voor je gezondheid. Ze helpen namelijk ziektes als hart- en vaatziekten te voorkomen. Denk bij hart- en vaatziekten aan een te hoge bloeddruk, cholesterol in het bloed en hartritme stoornissen. Verder verlagen de vetzuren de kans op astma, psoriasis, beroertes en botontkalking. De vetzuren in walnoten zijn ook goed voor de ontwikkeling van hersenen en kunnen een positief effect hebben op chronische ontstekingen. Denk bij chronische ontstekingen bijvoorbeeld aan de ziekte van Crohn of reumatoïde artritis. Eén theelepel per dag laat de cholesterolspiegel zakken en verhoogd het concentratievermogen.  De olie is goed voor mensen die veel met hun hoofd werken en een zittend beroep hebben.

Gebruik

Walnootolie heeft een zachte nootachtige smaak en heeft een geel tot groene kleur. De walnootolie is het lekkerst wanneer hij koud gebruikt wordt in salades en sauzen.  De walnootolie is niet geschikt om mee te koken omdat het dan zijn zachte smaak verliest. De olie krijgt na opwarming een bittere smaak.
Met walnootolie kan je van simpele gerechten een heerlijk gerecht maken met nootachtige smaak (wel altijd koud gebruiken!). Walnootolie past bijvoorbeeld heel goed bij: gekookte pasta ,vis of vlees na het bakken of stomen ,geroosterd brood , salades,geroosterd geitenkaas…

 

  • Romige pasta met gorgonzola en spinazie
  • In een walnoot/ kipsalade met gehalveerde druiven
  • Sommige dessertgerechten (even uitproberen)
  • In een salade over geroosterde geitenkaas

Smakelijk !

Maak een afspraak

2 + 10 =

Share This

De mobiele fruitpers

Deel dit met uw vrienden...